כיצד תכנית עסקית טובה יכולה לעזור למינוף העסק

בין אם העסק שלך חדש ובימים אלה עושה את צעדיו הראשונים, או שהוא עסק ותיק שמחפש משקיע, זקוק למימון או אפילו, "סתם" עובר רענון ומתיחת פנים, תוכנית עסקית תוכל לסייע במיקוד האסטרטגיה שלך והפיכתה מרעיון בלבד למסמך מוחשי וקיים, להצהרת כוונות אמיתית.

 

למה צריך תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית הינה מסמך המשמש למטרות ולצרכים רבים. הנה מספר דוגמאות של תוכניות עסקיות נפוצות:

תוכנית עסקית פנימית מקדימה -  בהקמתו של העסק, תוכנית עסקית פנימית יכולה לשרטט עבורך מפת דרכים ותוכנית עבודה, שתמקדנה את תחומי העיסוק של העסק, את מטרותיו ואת לוחות הזמנים להשגת המטרות.

תוכנית עסקית בכניסה לפעילות חדשה - לעיתים, עסק קיים משנה כליל את תחום העיסוק שלו או מצרף לתחומי העיסוק שלו תחום נוסף. במקרה כזה, תוכנית עסקית פנימית תוכל, למשל, להעריך את הסיכונים והדרכים להתמודד איתם, את אבני הדרך (התפעוליות והפיננסיות) בכניסה לפעילות החדשה (כנקודות האיזון, למשל) ואת היתרונות בהשוואה למתחרים.

תוכנית עסקית לפני מיזוג חברות או כניסה לשותפות בין ארגונים - תוכנית עסקית במקרה כזה מהווה מפת דרכים אשר מטרתה להציג בצורה מפורטת כיצד יתבצע המיזוג על צדדיו השונים (תפעולית, פיננסית, אדמיניסטרטיבית).

תוכנית עסקית שמטרתה גיוס כספים או הלוואה מבנקים, קרנות מימון או משקיעים פוטנציאליים - במקרה כזה, התוכנית העסקית תשים את הדגש על סכום הכסף לו זקוק בית העסק, על הדרכים בהן הוא מתכוון לנקוט כדי להחזיר את ההלוואה/השקעה וציר הזמן להחזר.

 

מה כוללת תוכנית עסקית?

תכניה ודגשיה של תוכנית עסקית משתנים בהתאם לסיווג שלה (פנימית או חיצונית), לצרכי העסק ולמטרת/יעד כתיבתה (תוכנית עסקית שמטרתה לגבש אסטרטגיית בניה של עסק חדש, תהיה שונה בתכלית השינוי מזו שמטרתה לבקש בקשת הלוואה מבנק, למשל). אולם, מאחר ובאופן כוללני, תוכנית כזו מהווה תוכנית עבודה ליישום בטווח הקצר או הארוך, ניתן למצוא בה חלוקה לשני חלקים עיקריים:

חלק מילולי - מתאר את פעילות החברה והסביבה בה היא עתידה לפעול (אסטרטגיה עסקית, חקר שוק, קהל היעד, יתרון יחסי של העסק על פני המתחרים, ניתוח הזדמנויות, ותמהיל השיווק).

חלק פיננסי - עוסק בכל הנושא הכספי (גובה ההשקעה הנדרשת, צפי החזר על ההשקעה, תחזית ההכנסות וכד').
 

מה הוא ייעוץ עסקי ואיך הוא נכנס לתמונה?

מובן מאליו כי הכנת תוכנית עסקית איננה משחק ילדים, בין אם מדובר בתוכנית עסקית שעתידה להיות מוצגת בפני משקיעים פוטנציאליים ובין אם מדובר בתכנית עסקית פנימית אשר מטרתה לגבש אסטרטגיה לפעולה בתוך העסק (שיווקית או אדמיניסטרטיבית) . ייעוץ עסקי על ידי גוף חיצוני מקצועי, אשר יבחן את העסק שלך בעיניים אובייקטיביות, יוכל לכוון אותך להגדרת מטרות נכונה, לבחינת החלופות האסטרטגיות, לבחינה של ההתכנות הכלכלית שלהן, לבחירה בחלופה הנכונה ואף להגדרת לוחות הזמנים המתקבלים על הדעת להשגת המטרות.
 

לסיכום, לאורך מחזור חייו, יזדקק העסק שלך לכתיבת תוכנית עסקית מספר פעמים, כשבכל פעם, מטרתה והדגשים בה יהיה שונים. כתיבה של תוכנית כזו בצורה אובייקטיבית ומחוברת למציאות במידת האפשר (ללא הערכות מוגזמות של צפי רווחים, למשל) תקנה לך תמונה אמיתית של העסק שלך ושל דרכו העתידית.

לפרטים נוספים וייעוץ ראשוני פנו אלינו

הכירו את צוות המומחים
יגאל סורוצקי - יועץ עסקי בכיר
יגאל סורוצקי

יועץ עסקי

נטע סורוצקי - יועצת שיווקית
נטע סורוצקי

יועצת שיווקית

אורלי גרובר מגוון שירותי ייעוץ עסקי המאובחנים על ידי אנשי מקצוע
אורלי גרובר

מאבחנת עסקית

יוסי כהן

יועץ שיווקי באינטרנט

עידן סוקובסקי - ייעוץ עסקי לעסקים בתחום האינטרנט
עידן סוקובסקי

יועץ שיווקי באינטרנט

אוהד לורנס - ייעוץ שיווקי בתחום קידום האתרים האורגני
אוהד לורנס

יועץ שיווקי באינטרנט

אביטל רחמן - מומחית פייסבוק
אביטל רחמן

מומחית פייסבוק

תמיר אשכנזי

מומחה לשיווק און ליין

גיא פפר

רואה חשבון

כל הזכויות שמורות - המרכז למינוף עסקי